Mansikka

Kahdessa desilitrassa (100 g) mansikkaa on enemmän C-vitamiinia kuin appelsiinissa ja yhtä paljon kuitua kuin palasessa ruisleipää.

Mansikat sisältävät runsaasti solujen haitallisia hapetusreaktioita estäviä antioksidantteja sekä tulehduksia estäviä yhdisteitä.

Mansikat sisältävät myös runsaasti foolihappoa (18 % päivittäisestä saantisuosituksesta). Foolihapon saannin  on todettu olevan erityisen tärkeää raskauden aikana.

Mansikka on ihana herkku itsessään, mutta siitä voi valmistaa lukuisia maukkaita jälkiruokia. Miten olisi mansikat ja kermavaahto, mansikkatäytekakku tai mansikkasmoothie?

Eräät mansikan terveysvaikutusten selvitykset osoittavat mansikoiden sisältämien yhdisteiden suojaavan myös auringonvalon polttavilta ultraviolettisäteiltä. Mansikoita syömällä voi vähentää myös sydän- ja verisuonitautien sekä diabeteksen riskiä.

Vadelma

Vadelmat sisältävät runsaasti C-vitamiinia (100 g sisältää 48 % päivittäisestä saantisuosituksesta) ja ne ovat kuten mansikkakin tärkeä luontainen foolihapon lähde (100 g sisältää 17 % päivittäisestä saantisuosituksesta).

Vadelmista saatava C-vitamiini edistää kollageenin muodostumista, jota tarvitaan verisuonten toimintaan. Vadelmien sisältämä foolihappo puolestaan edistää  veren normaalia muodostumista. Vadelmat sisältävät energiamäärään verrattuna runsaasti ravintokuitua (9,0 g/100 g vadelmia), joka pitää nälän pitkään loitolla.

Miten olisi vadelmajuustokakku, vadelmakiisseli tai vaikka vaniljajäätelö vadelmien kera?